2011. szeptember 20., kedd

Mekkora a pénzügyi IQ-d?

Vajon azzal tisztában vagy, hogy a Te pénzügyi IQ-d, azaz a pénzügyi intelligenciád is befolyásolja gyereked boldogulását?
Óriási elszántsággal küzdök azért (online sikertrénerként és Kreatívanyuként egyaránt), hogy a legkülönbözőbb rétegeknek segítsek egyről a kettőre jutni ebben a könnyűnek nem mondható időszakban. De vajon miért is teszem ezt? Mi az a hajtóerő, ami erre késztet?
Kislányként olyan mondatokat hallottam, iskolásként olyan dolgokat súlykoltak belém, és felnőttként úgy bántak velem, hogy mindezek egy életre meghatározták a pénzhez való viszonyomat és pénzteremtő képességemet. 40 éves koromra sikerült mindezt megértenem, és igyekszem tenni azért, hogy gyerekeim, a Te gyerekeid már nagyobb pénztudatossággal rendelkezzenek. Akarod, hogy segítsek?


Azért olvasod ezt a blogot,
  • mert érdekel, hogyan lehet több zsebpénze kamaszodnak az internet, konkrétan a partnerprogramok használatával.
  • mert azt szeretnéd, hogy a családi költségvetéshez a kamasz is hozzájáruljon legalább azzal a pénzzel, amit ő maga szeretne elkölteni a legközelebbi buliban, vagy amiből be akarja szerezni a legújabb iPodját
  • mert örülnél, ha megkeresné a saját nyaralására valót, ha már a haverjaival akar a Szigetre (vagy a Balatonsoundra, Voltra stb.) menni.

Valóban tevőlegesen segíthetsz a kamaszodnak, ha megvan benned a szándék és a nyitottság, és élsz a "Honnan jön a pénz? - Zsebpénz kamaszodnak" blogban ismertetett lehetőségekkel.
  • De vajon ez elegendő-e? 
  • Hogyan neveled kamaszodat a  pénzügyekre, a pénzgazdálkodásra ezen túl? 
  • Mit és hogyan fogtok kezdeni a pénzzel, amit a gyerek akár itt a neten, akár más munkával megkeres?
A pénz természetét, kezelését, használatát már egész kicsi gyerekeknél tanítani kellene - persze játékos formában. 
"Egészen röviddel ezelőttig kevés szó esett arról, hogy a gyerekeknek meg kéne ismerkedniük a pénz természetével, és helyes viszonyt kell kialakítaniuk az anyagiakkal. Pedig a mai világban a pénzhez való helyes hozzáállás és a pénz kezelésének készséggé válása nélkül nehéz boldogulni.
Nem elég ismerni a pénzérméket és bankjegyeket,
nem elég tudni számolni és bevásárolni, majd elszámolni.
Sőt, az sem elég, ha Monopolyt vagy bevásárlósat játszotok! Ennél sokkal többről van szó.
A pénzhez való helyes viszonyt is meg kell tanítani, aminek szintén lehet eszköze a játékkal nevelés, kreatívan.
  • Mi van, ha mégsem tanítod meg gyerekednek, hogyan bánjon a pénzzel?
  • Mi van, ha negatív mondatokat hall a pénzről és azokról az emberekről, akiknek elegendő van belőle?
  • Mi van, ha Te kezeled a szülinapra kapott pénzét?"
Forrás: 
http://www.mitjatsszunk.hu/blog/jatekkal-neveles-kreativan/a-gugyogestol-a-penzugyi-nevelesig/

Ha a kamaszod neveléséből a pénztudatosságra való felkészítés kimaradt, akkor azt addig érdemes pótolnod, amíg a gyerek ki nem repül, amíg még az információ, a tudás átadásával segíthetsz neki saját lábára állni és elkerülni a pénzügyi katasztrófákat.
Persze nem könnyű, ha magad is hibás paradigmákat örököltél, amelyek a te viszonyodat is befolyásolják a pénzhez, mégpedig esetleg rossz irányban. (Ne vedd fel, koszos. A pénznek szaga van. Minden baj forrása  a pénz...) Ilyen örökséggel a tarsolyban elég nehéz pénzt teremteni!

Nem csak apukáknak ajánlok egy bejegyzést, amit nemrég találtam a Családapa.hu-n. Itt egy klassz listát állított össze egy családapa arról, mi mindent kéne a gyerekeinknek megtanítani a pénzügyekről. S mivel a család egy közösség, ami csak megfelelő kommunikációt alkalmazva működhet sikerrel,bízom benne, hogy leültök, és átbeszélitek az itt olvasottakat.

Végezetül itt egy fogalom,
amit egy kedves ismerősöm talált ki. Érdekes megközelítése a pénzügyi nevelésnek, de tagadhatatlan, hogy ütős, és a kezdeményezés is dicséretes.

"Diszfinancia – nem létező fogalom, én találtam ki.

Méghozzá arra a jelenségre, hogy nem tanítja meg a kutya sem a gyerekeinket a pénzügyekre.

Kicsit sántít ugyan a diszlexiával-diszgráfiával-diszkalkuliával vont hasonlat, mert itt nem részképesség-zavarról van szó. Ez választott, “tanult-örökölt” tudáshiány.

Játsszunk el a gondolattal!
Képzeld el, hogy az otthon megtanult jó példák alapján kell majd a gyereknek boldogulnia pénzügyileg. (Ezzel nagy baj nem lehet, mert ez eddig is így volt.) Aztán egy szép napon azt hallod a szülői értekezleten, hogy a suliban holnaptól osztályozzák a gyereket pénzügyi ismeretekből. Ehhez az első lépés az lenne, hogy szintfelmérő dolgozatot íratnak a gyerekekkel, hogy tudják, milyen a pénzügyi műveltség átlagos színvonala az osztályban. Vagyis a belépő a gyereknek az otthon, Tőled tanult pénzügyi ismeretei lennének.
Aki nem üt meg egy bizonyos szintet, azt “diszfinanciásnak”, vagyis a pénzzel helyesen bánni nem, vagy csak több-kevesebb segítséggel képesnek nyilvánítják.

Te hogyan reagálnál egy ilyen hírre?"
 Forrás:  
http://piq-koalicio.hu/index.php/diszfinancia-meglepetessel/http://piq-koalicio.hu/index.php/diszfinancia-meglepetessel/

Te hogy gondolod? Van hozzáfűzni valód? Csak bátran!

1 megjegyzés: